Nieuws

Start pilot Rebound

Start pilot Rebound 1

Maandag 21 september is de pilot Rebound gestart. Hiervoor is binnen de school de dojo-ruimte vrijgemaakt en in een geheel nieuw jasje gestoken. Deze vernieuwde ruimte werd afgelopen vrijdag officieel geopend. De Rebound is bedoeld voor leerlingen die structureel en intensief aandacht nodig hebben. Denk aan leerlingen die bijvoorbeeld regelmatig storend gedrag vertonen, maar ook een leerling die angstig of teruggetrokken is of een leerling met een verminderd energieniveau. Doel is dat deze leerlingen uiteindelijk weer volledig kunnen deelnemen aan het reguliere school-/ lesprogramma.

Van deze leerlingen hebben we onvoldoende zicht op hun capaciteiten en vaardigheden en zijn we als school vaak handelingsverlegen als het gaat om het waarborgen van de continuïteit van hun onderwijs. Vaak dreigen deze leerlingen de school voortijdig te verlaten of dreigen ze thuis te komen zitten ook omdat ze (tijdelijk) niet of niet volledig kunnen deelnemen aan het lesprogramma.

De Rebound is een intern, tijdelijk traject met veel aandacht voor continuïteit, structuur en duidelijkheid zodat de leerling tot rust kan komen, stoom kan afblazen en de juiste ondersteuning krijgt van een begeleider met de juiste kennis en ervaring van deze doelgroep. De leerlingen krijgen in de Rebound een vaste basis: op een vaste plek vinden zij een vast persoon. Leerlingen moeten zowel op vooraf afgesproken tijden langs kunnen komen alsook spontaan, als de behoefte bij de leerling groot is. De leerling kan eventueel uit de groep gehaald worden én (intensieve) begeleiding krijgen, zodat de leerling uiteindelijk succesvol kan terugkeren naar de reguliere lessen.

Een leerling kan alleen deelnemen aan de Rebound na akkoord van de teamleider én de zorgcoördinator en er moet sprake zijn van een hulpvraag met een extra ondersteuningsbehoefte.  Als de leerling in de Rebound gaat starten krijgt hij/zij een begeleider toegewezen. De begeleider houdt de vorderingen van de leerling bij (en legt dit vast in een OPP en in SOM) en heeft nauw contact met de mentor en ouders. Aan het eind van de periode wordt met alle betrokkenen een inschatting gemaakt of terugkeer naar de reguliere lessen de beste optie is en de deelname stopt omdat er geen ondersteuningsbehoefte meer is.

Het uitgangspunt is dat de leerling zelfstandig in het VO kan functioneren en er geen (structurele/intensieve) begeleiding meer nodig is. Als binnen deze termijn duidelijk wordt dat de leerling zijn weg niet kan vervolgen binnen het reguliere onderwijs, ook niet met hulp van de interne reboundbegeleiding, wordt de leerling bij het zorgplatform aangemeld.

De Rebound (voorheen de dojo) is van maandag t/m vrijdag van 08.15 uur tot 15.45 uur open. In de Rebound is altijd iemand aanwezig. De Rebound medewerkers zijn: Marijke Borgers, Mariëlle Vos, Astrid Suijkerbuijk, Niki van Noorden, Christien Beuving en Leny Postel.

Ons laatste nieuws

Vacature roostermaker

Per 1 maart 2021, of zoveel eerder als mogelijk, zijn wij op zoek naar een roostermaker. Ben jij een ervaren roostermaker in het voortgezet onderwijs, …

rook06

Leerlingen overhandigen oproepvideo voor Rookvrije Generatie aan staatssecretaris Paul Blokhuis

‘Maak ons blij, iedereen rookvrij.’ Met deze yell overhandigden 4 leerlingen van onze school donderdagmiddag in Nieuwspoort in Den Haag een oproepvideo voor Rookvrije Generatie …

1800x1200_coronavirus_1-1024x683

Update coronamaatregelen

We vinden het erg fijn om alle leerlingen weer op onze school te mogen verwelkomen. Natuurlijk hebben we, net zoals jullie, ook zorgen over hoe …