Ons onderwijs

Leerlingbegeleiding

Het Griftland College staat bekend om haar goede leerlingbegeleiding. Hier horen alle activiteiten bij die tot doel hebben leerlingen te ondersteunen in hun ontwikkeling en leerprocessen, zowel individueel als in groepsverband. De leerlingbegeleiding is op het Griftland College een wezenlijk onderdeel van het onderwijsleerproces en kent drie aspecten:

De sociaal-emotionele begeleiding 

Deze begeleiding heeft twee kanten: enerzijds de zorg voor de klas in zijn geheel, anderzijds de persoonlijk begeleiding van de individuele leerling. Het goed laten functioneren van de klas is een belangrijk aandachtspunt in de mentorlessen. Verschillende activiteiten zijn van belang (kennismaking, vorming van de groep, klassenavonden, vieringen, excursies, etc.). Daarnaast draagt de mentor zorg voor het welbevinden van de individuele leerlingen uit zijn klas: hoe verhoud ik mij tot de groep; hoe los ik conflicten op; hoe ga ik om met groepsdruk?

De begeleiding van het leerproces (het leren leren) 

Naast alle aandacht die de vakdocent tijdens zijn lessen besteedt aan de studiebegeleiding, zal ook de mentor (met name in de onderbouw) tijdens de mentorlessen tijd inruimen voor het leren leren. De vormgeving van de studiebegeleiding varieert uiteraard per leerjaar. 

De begeleiding van het proces van studie- en beroepskeuze 

Tijdens een schoolloopbaan moet de leerling verschillende keuzes maken (afdeling, profiel of sector, vervolgopleiding, et cetera). Een van de algemene onderwijsdoelen in de onderbouw is het leren reflecteren op de toekomst. De leerling leert, door te reflecteren op het eigen functioneren, zicht te krijgen op de eigen toekomstmogelijkheden en interesses. Ook hier geldt dat vakdocent en mentor dit in hun programma opnemen. Het decanaat begeleidt (in samenwerking met de mentoren) de leerlingen bij het keuzeproces. De keuze van de vakken heeft verstrekkende gevolgen voor een verdere opleiding en een uiteindelijke plaats in de maatschappij. De voorlichting over de vakkenpakketkeuze en de beroepsmogelijkheden geschiedt door middel van speciale keuzelessen in 2/3 mavo, 3 havo en 3 vwo. Daarnaast vinden er persoonlijke gesprekken plaats. Het bezoek aan voorlichtingsdagen van scholen en universiteiten wordt door de decanen sterk gestimuleerd, omdat de leerlingen daar veel relevante informatie kunnen verkrijgen. De decanen organiseren een vervolgstudie/ beroepeninformatiemarkt, samen met collega’s uit de regio (in Amersfoort) die door alle leerlingen van de voorexamenklassen bezocht wordt. De teamleider en de decaan van de afdeling organiseren in het voorjaar voor 2/3 mavo, 3 havo en 3 vwo een voorlichtings- en spreekavond, waar de leerlingen en hun ouders door de decaan en de docenten worden voorgelicht en geadviseerd over het samen te stellen vakkenpakket met betrekking tot profiel (havo/vwo) of sector (mavo).

 

Ons laatste nieuws

_MP_9618

Corona en ons onderwijs

Vanaf 1 juli zijn voor jongeren tot 18 jaar de coronamaatregelen versoepeld. Daar zijn we uiteraard blij mee.We leggen puntsgewijs uit wat hiervan bij ons …

_MP_9280

Vacatures

Wij zoeken een docent tekenen, ingangsdatum 01-08-2020.Dienstverband tijdelijk; beschikbaarheid parttime – FTE 0,84 fte – aantal lesuren 17. Het zwaartepunt van de uren ligt in …

geslaagd

Geslaagd!

4 Juni was de Landelijke Dag van de Geslaagden en zijn de leerlingen door hun mentoren gebeld; bij de meeste kan nu dan echt de …