Je staat met allerlei mensen in contact en je leert naar jezelf te kijken

Je staat met allerlei mensen in contact en je leert naar jezelf te kijken 3

Thirza (havo, 2019) – Hey, ik ben Thirza en ben 20 jaar. Sinds 2021 volg ik de hbo-studie Ecologische Pedagogiek aan de Hogeschool Utrecht in Amersfoort, waar ik nu in het derde jaar zit. Dit is een studie over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren, waarbij je kinderen, ouders en mede-opvoeders leert helpen bij onder andere leervragen, opvoedproblematiek, ontwikkelingsproblematiek of waarbij je de normale ontwikkeling op de beste manier leert ondersteunen.

Het is een studie waarin je met allerlei verschillende mensen in contact staat en je ook veel naar jezelf leert kijken. Zelfreflectie is dan ook een belangrijk onderdeel van deze studie. Hiernaast leren wij vanuit het Bronfenbrenner-model te kijken, wat het ecologische gedeelte van deze studie is. Dit model houdt in het kort in dat we naar alle aspecten rondom het kind en de jongere heen kijken, om zo de beste ondersteuning te kunnen bieden en verschillende perspectieven in acht te kunnen nemen.

Wat ik leuk vind aan deze studie is dat de mensen waar je samen mee werkt erg sociaal zijn. Ook is deze studie zeer breed, je kunt er veel kanten mee op. Dat vind ik erg fijn. Je leert veel van en over je medestudenten. Men deelt eigen ervaringen en door samen dingen te bespreken, zoals situaties op stage, leer je veel van de manier waarop anderen handelen. Tot slot vind ik het ook erg bijzonder dat ik veel over mezelf te weten ben gekomen, door terug te kijken naar mijn eigen opvoeding door het toepassen van de theorie die we leren.

Tijdens deze studie loop je ieder jaar stage in een praktijkplek naar keuze. Door te doen en te observeren leer je het meest. We maken gebruik van leerteams, waarbij er ruimte is voor je eigen persoonlijke ontwikkeling en voor het delen van ervaringen en het vragen naar advies. Naast de stages volg je verschillende vakken, zo’n 2 of 3 per periode. Deze zijn gericht op jezelf en je eigen ontwikkeling of bijvoorbeeld op de ontwikkelingspsychologie of de pedagogische omgeving/het pedagogische werkveld. Vaak is het bij deze vakken de bedoeling dat je aan een leervraag van jezelf of het kind/de jongere werkt of dat je een casus analyseert en hierover uiteindelijk een verslag schrijft. Daarnaast zijn er ook enkele  samenwerkingsopdrachten en theorietoetsen.

In het derde of vierde jaar ga je ook een minor volgen. Dit kun je eigenlijk zien als een soort specialisatie in iets waarin jij echt geïnteresseerd bent. Bij deze studie mag je dan ook écht uit iedere minor kiezen. Ik volg op het moment de minor Inleiding in de Toegepast Psychologie aan de HU in Utrecht.

Wat ik soms wel lastig vind aan deze studie, is het leren omgaan met gezinnen en kinderen die heel ver weg staan van jouw eigen referentiekader en normen en waarden. Soms kan dit erg verschillen met wat jij bent gewend en dit kan ook weleens met elkaar botsen. Dit kan een uitdaging zijn, maar ook heel leerzaam.

Als jouw passie ligt bij het werken met kinderen of jongeren, dan is deze studie echt wat voor jou. Mocht je nog vragen hebben over deze studie of minor, dan mag je me natuurlijk altijd een mailtje sturen: thirza.zijtveld@student.hu.nl

Andere blogs

kaya warmerdam

Als je graag ontwerpt, tekent en praktisch bezig bent

Kaya (havo, 2021) – Ben jij graag creatief bezig? Wil je daar iets mee bereiken en leren wat de gedachtegang is achter bepaalde designkeuzes? Dan …

Stijn van Veen

Medicijnen maken, begrijpen, toepassen en verbeteren

Stijn (vwo, 2019) – Het is al een tijdje geleden dat ik mijn eindexamen vwo gehaald heb, in 2019. Hierbij hoort na een lekker lange …

isabel de haas

Is het jouw droom om in de creatieve sector een baan te vinden, dan vind je die

Isabel (havo, 2020) – Hey JIJ! Wil jij de nieuwe Nederlandse Snelle worden? De nieuwe vlam op Videoland of misschien de nieuwe Daily Paper-ontwerper? Dan …